Rida i balans

* Ridning ska inte vara obehagligt för vare sig dig eller hästen. När din rygg värker, dina leder gör ont och dina muskler krampar är det din kropp som försöker tala om för dig att din hållning är fel.

* Ta bort det som gör ont… rör lederna, var flexibel i musklerna, slappna av i kroppen och sluta vara spänd i stigbyglarna.

*Sluta med att försöka rida i den ‘korrekta’ positionen och koncentrera dig på att ha det bekvämt först. Lista sen ut hur du gör bägge delar.

* Om du har det obekvämt så har förmodligen din häst det ännu obekvämare!

Vad försöker din häst säga dig?

* Hästar “har inte motstånd”, de ger “feedback”. Allt de har är sitt kroppsspråk för att tala om för dig när saker inte känns bra, är svåra, upprörande eller smärtsamma.

* När hästen inte har samma problem utan en ryttare, måste du acceptera att du kanske har del i problemet när du sitter i sadeln. Detta är första steget att förändra allt till det bättre.

* Många hästar med problem följer vanligtvis ryttarens problem: Insjunken rygg, oböjlig kropp, oengagerad bakdel, stela leder, brist på känslighet, spänd käke, olycklig attityd etc.

* När du får det hela rätt kommer hästen att sänka huvudet, lyfta ryggen, slappna av och röra sig mer flytande.

Gör i din kropp det du vill att hästen ska göra i sin

* Det börjar med dig eftersom du är ledaren. Din häst kan bara vara i harmoni om du själv är det.

* Tänk på när du själv vill börja gå, stanna, backa, vända, gå i sidled, göra övergångar etc. och hur smidigt du behöver gå in i detta med din egen kropp, så hästen kan göra det med dig i balans och harmoni. Precis som när en man för en kvinna i dans.

* Tala om för hästen vad som kommer. Ta dig tid och var tydlig.

Sitt på balanspunkten

 

Hur du ska använda skänklarna

Låt dina ben hänga som våta handdukar längs hästens sidor. Hästar hatar när vi kniper och griper tag med benen. Det begränsar deras kropp, deras rörelse och får vissa hästar att protestera ordentligt för de känner sig inskränkta och klaustrofobiska.

* Ha ingen spänning i dina ben/skänklar. Om du nånsin ridit barbacka så vet du att det är högst olämpligt att gripa tag med dina ben eller hålla ner hälarna!

* Använd stigbyglarna för stöd, inte för överlevnad. Att spjärna med fötterna i stigbyglarna och ha hälarna nertrampade gör dina leder spända. Kanske får det dig att se ‘korrekt’ ut men din häst kommer att hata det för det gör hela din kropp stelare. Lär dig ‘pendla’ med fötterna, lyft hälarna från och till för att slappna av.
Fart handlar om energi

* Ju långsammare eller snabbare du vill ha det i varje gångart, desto mer måste du öka eller minska din energi.

* Du behöver inte fart för att ändra gångart – det är en ändring av gångarten, inte en ändring av tempot! Du och hästen ska kunna gå från skritt till galopp utan att först öka tempot.

Det är svårt att vara i harmoni med en het eller slö häst

När du börjar rida mer harmoniskt och balanserat försvinner många ridrelaterade beteendeproblem. Om din häst har problem med att vara slö eller het, läs under “Säker ridning”. Du kan också få träningsprogrammet “Kontrollerad framåtbjudning” på pdf-fil genom att registrera din e-postadress på startsidan.

AW Natural Horse Training
anneli@dansamedhastar.nu
0703-90 00 57

AW Natural Horse Training